
Piše: Vladimir V.
U ekstremnim
situacijama od ekstremista stradaju svi – i oni drukčije nacionalnosti,
drukčije boje kože, veroispovesti, pa i seksualne orijentacije. Kod nas
je sve počelo bujanjem nacionalizma devedesetih. Ljudi su se poveli za
negativnim idejama koje su tada plasirane. Pravi kritički odnos u vezi
s tim ni danas ne postoji. Zato se ta netolerancija tiče svih nas.
Uostalom, poznata je ona izreka da je za trijumf zla potrebno da dobri
ljudi ne čine ništa. Nismo se blagovremeno oduprli zlu, a mislim da još
traje ćutanje većine koja omogućava lošoj manjini da bude toliko
glasna.
U slučaju seksualnih manjina posledice takvog društvenog
stanja su mnogobrojne; svode se na našu društvenu isključenost, pa i
isključenost iz javnosti. Zato postoje dezinformacije o nama. Međutim,
od dezinformacija pa do iskazivanja netolerancije – bilo verbalne, bilo
fizičkih napada, jer postoje ljudi koji su izgubili život zbog svoje
seksualne orijentacije – samo je korak.
Nasilje nad pripadnicima
seksualnih manjina najčešće se ne prijavljuje jer je ovaj vid
diskriminacije za našu javnost tabu-tema. Znam za mnoge neprijavljene
slučajeve narušavanja prava jer neke moje koleginice i kolege,
prijatelji i prijateljice plaše se da će biti izloženi novim napadima
ako s tim izađu u javnost.
S druge strane, naš pokušaj da 2001.
godine javno ukažemo na probleme seksualnih manjina, jer nadali smo se
da je posle demokratskih promena to moguće, nije uspeo. Zatim smo,
raznim kulturnoumetničkim programima, radom sa celokupnom zajednicom,
osnaživanjem LGBT populacije hteli da doprinesemo tome da postanemo i
da se osećamo kao ravnopravan deo društva. Dakle, da se što boljom
organizovanošću sama populacija ojača i bude manje zastrašena kako bi
mogla da se bori za promenu svog društvenog statusa.
Sad je
ponovo došlo do sukoba. Samo, ja to ne bih nazvao sukobom ,,dve
strane”, gde smo mi ,,jedna strana” ekstremizma, a oni ,,druga”. Oni su
ekstremisti, a mi svojim mirnim protestom i pozitivnim načinom
delovanja pokušavamo da se izborimo za svoja prava. Mi smo deo društva
kojem se preti. Danas se preti nama, sutra će ponovo Romima, drugim
nacionalnostima i veroispovestima, ljudima drugačijeg mišljenja. Jer
oni su spaljivali verske objekte po gradu. Oni su manjina van društva,
a mi smo deo većine, iako pripadamo manjinskoj grupaciji – osobama
drukčije seksualne orijentacije. Kad bismo sve manjinske grupe sabrali,
mislim da bismo zapravo svi mi bili većina.
S kakvim vidovima
netolerancije se suočavamo? Dokaz netolerancije je to što ne možemo da
izađemo na ulicu i iskažemo svoj stav, iskoristimo svoje pravo.
Šta
bi trebalo činiti da netolerancije prema seksualnim manjinama ne bude?
To je jedan dugoročan proces koji podrazumeva obrazovanje i aktivno
delovanje u javnosti. Država je, međutim, i ovog puta ustuknula pred
militantnom manjinom. Nisu pohapšeni oni koji su nam javno pretili,
nisu na vreme pokrenuti sudski procesi i oni jednostavno nisu dobili
jasnu poruku da ne smeju da rade to što rade.
Neki kažu da je
srpsko društvo tradicionalno i otuda ova netolerancija prema nama. Ali
ako smo tradicionalno društvo, ako smo hrišćani, ili koje god
veroispovesti, onda je ljubav prema svima vrednost koja bi trebalo da
se prenosi. Ta grupa koja se predstavlja kao nosilac tradicije – to su
ekstremisti i lažni branioci morala. Treba, dakle, formirati društveni
front koji će na sve načine, pa i izlaskom na ulice da nas podrži. I
treba svi da se povežemo i radnici koji štrajkuju, i mi koji se borimo
za svoja osnovna prava, kao i neki drugi poput Roma. Kada bismo se svi
ujedinili onda bi ekstremistička manjina bila usamljena.
Evo,
jednu devojku su nedavno tukli huligani-navijači u noćnom autobusu 56 u
Beogradu. Ona se sa svojom devojkom vraćala iz grada, niko od putnika
nije reagovao, vozač je nastavio da vozi. Policija je na kraju privela
tu devojku. Privela je i napadače, ali ona je bila u pritvoru 12 sati.
Znači, ona kao žrtva doživela je diskriminaciju policije.
Moje
koleginice i kolege prate po ulicama ili im prete preko Interneta. Znam
ljude koji su po unutrašnjosti Srbije dobijali otkaze zbog svoje
seksualne orijentacije iz privatnih i državnih firmi. O tome se ne
priča jer kad bi se žalili na sudu, pročulo bi se zašto su otpušteni i
bili bi praćeni i sistematski ugrožavani. Sada huligani jure i strance
po gradu. Znači, opasni su za sve koji dolaze u Srbiju i koji su možda
došli da razbiju predrasude o nama. Moji prijatelji stranci su mi
pričali da su ih neke grupe pratile. Ime i fotografiju moje koleginice
objavili su na fejsbuk-stranici jedne od njihovih organizacija. Ispod
slike su ispisani njen telefon, adresa i broj stana. Zato mnogi od nas
balansiraju sa stepenom istupa u javnosti, a policija je pojačala mere
bezbednosti prema nama iz odbora.
Član organizacionog odbora Povorke ponosa
Izvor:
Politika